met-caravan-naar-noorwegen-2022.reismee.nl

Vervolg vanaf zaterdag 16 juli 2022 tot en met 23 juli 2022

Wij zijn weer onderweg richting het noordwesten. Eerst spannend dwars door Oslo maar eigenlijk meer onder de stad dan erdoor. Veel tunnels!

Zaterdag 16 juli.

Wij staan weer ergens voor de overnachting. 958 meter boven zeespiegel. Lekker fris! Het wordt hier vannacht 3 graden boven nul!

We hebben onze eerste levende eland gezien! Die wil je niet zomaar tegenkomen. Is zo groot als een koe. Gelukkig staan wij achter een hek en hebben we niet zoveel kans dat ze ons lastig vallen. Langedrag Naturpark. Toen we daar aankwamen ging net de dieselmeter op reserve. Het was verder dan we gedacht hadden en een behoorlijke stijging. Zenuwen natuurlijk want we moesten ook weer terug. Maar omlaag gebruik je minder brandstof en natuurlijk hebben we het tot het eerste beste tankstasjon gehaald. Het was krap aan! Maar dat is genoeg.

We zijn op het hoogste punt beland van de Hardangervidda in deze omgeving. Donders koud. Maar 9 graden nu.

Zondag 17 juli 2022

We staan nu op een mini camping ergens in de bush op 347 meter hoogte. Achter de caravan een waterval. Goed vochtig. We wonen zowat in de wolken.

Wij noemen die watervallen de regenmakers, en jawel het regende maar we waren ook in de wolken!

Maandag 18 juli 2022

Eerst hebben we in Voss een paar deeghaken afgegeven aan iemand uit Noorwegen die ze besteld had. Dat was leuk!

Vandaar gingen we richting het noorden op de Rijksweg nr 13. Een prachtige route over een berg richting Viken waar we met de veerboot over zouden moeten varen. Maar ….. we konden de haven al zien, maar we staan stil op de berg. Op 800 meter hoogte op een (natuurlijk) smalle weg, waarschijnlijk een aanrijding. Maar nee, het blijkt dat er een paar brokken van de rotsen gevallen zijn. De geschatte wachttijd was aanvankelijk van 1 tot 5 uur. Wij stonden al een paar uur stil en we kregen bericht dat er eerst een geoloog naar moest kijken of het nog wel veilig is om over deze weg verder te rijden.

De politi kwam ons vertellen dat er “gewoon” een paar rotsblokken afgebroken waren en dat we om moesten draaien en dat op die smalle weg! Met behulp van de politi gekeerd met de caravan losgekoppeld en voorkomen dat die de berg vanzelf afreed, gedraaid en weer aangekoppeld en nu de hele weg weer terug naar beneden richting Vossevangen. Dit was zeker een avontuur. Wij kijken vaak naar ICE Road Rescue op National Geographics en daar laten ze ook dit soort situaties zien in de zomer. De wagens van Falck en Viking zie je hier nogal eens.

Op zijn vroegst zou de weg, als het veilig was, om middernacht opengesteld worden. Maar is het wel veilig? Zo’n 20 auto’s voor ons gebeurde het. We hebben het de volgende dag ook niet geriskeerd dat het niet veilig zou zijn. Stel je voor dat de geoloog het afgekeurd heeft. Dan zouden we weer helemaal terug moeten.

Dinsdag 19 juli 2022

Wij staan nu ergens in the middle of nowhere. Langs de weg. Lekker rustig. Het blijkt de weg naar een militair oefenterrein te zijn, dus we moesten omkeren. Dat was hier geen probleem.

We hebben nu een andere route genomen naar Lom. Dat was ook een mooie route en voor ons ook nieuw. Die andere hadden we al een paar keer gereden. We durfden het niet aan met die van gisteren. We gaan door nogal wat tunnels. Midden in een 11 km lange tunnel zagen we ineens dat die roze verlicht was. Later ook in een 25 km lange tunnel nog meer van die verlichting met verschillende kleuren. Er is ook internet in de tunnel. En telefoon cellen!!!

Woensdag 20 juli 2022

We staan nu op de Nordic Camping in Lom. Daar lekker gedoucht en de was gedaan. Jan had het hele circus opgezet qua luifel, verlichting, waslijn etc. en dat was maar gelukkig ook want het regent nu heel hard. Net nu de was aan de lijn hing. Ik heb het maar in de droger gedaan.

Vandaag kreeg ik een telefoontje van de bank dat de credit card gehackt was. Maar ben er niet op ingegaan. De man zei dat mijn Master Card misbruikt zou zijn. Ik dacht dat het kletsverhalen waren. De volgende dag toch maar zelf gebeld met de bank en het bleek dat een Amerikaans? bedrijf geprobeerd had zich toegang te verschaffen. Maar er was geen bedrag opgenomen. De bank heeft de credit card automatisch snel geblokkeerd. Toch goed! Het enige is dat ik nu mijn Master Card niet meer kan gebruiken. Moet ik na thuiskomst weer aanvragen.

Het is nu half elf en nog licht. Wel wat donkere wolken. Je kunt in Waalwijk in deze tijd van het jaar het licht in het noorden vaak zien.

Hier heeft het vannacht gespookt. De luifel wapperde geweldig zodat de caravan stond te schudden. Volgens Jan was het veilig dus deed ik mijn oogjes dicht en viel in slaap.

Donderdag 21 juli

Het weer is weer opgeklaard. Zelfs blauwe lucht met mooie wolken. Korte broek, T-shirt en gewandeld in het stadje/dorp. Bij de bakker geweest en afspraak gemaakt dat zij contact met ons opnemen over de mosterdmaalmachine.

Vrijdag 22 juli 2022, rustdag op de camping. Jan is lekker gaan wandelen en naar het ‘stenen’ museum geweest.

Zaterdag 23 juli 2022 zijn we weer vertrokken. Niet nadat we een nieuwe stoel hebben gekocht want Jan was door een stoel gezakt.

Weer over een prachtig weg over een hoge hoogvlakte gereden richting Trondheim.

Om te overnachten staan we nu in Rennebu, een plaatsje ertussen in. We staan bij het gemeentehuis en de lokale scholen. Lekker rustig en wat niet onbelangrijk is horizontaal!

Tineke

Ik lees dat jullie je prima vermaken en af een toe een spannend avontuur.
Heel verstandig om een andere route te nemen,het is overal wel wat te zien in zo,n mooi land.
Geniet ervan,

Peter

Leuk dat verhaal.
Ja het zal niet makkelijk zijn geweest om de caravan te draaien en ook de auto. Of was die weg niet zo heel smal

José

Jullie maken het wel erg spannend! Gelukkig leiden er veel wegen naar Rome en in jullie geval naar Lom. Nog veel plezier en ik kijk weer uit naar je volgende verhaaltje.

Dees

Wát een avonturen! Jullie maken wat mee, zeg! Goeie reis verder!

Balt

Leuk verhaal met interessante informatie. Is een kaartje met de route mogelijk?

Fini en Jan De Jong en van Breugel

Kaartje komt later. Weet nu niet hoe.