met-caravan-naar-noorwegen-2022.reismee.nl

Verslag van maandag t/m vrijdag 15 juli 2022

Er valt nu niet veel te melden. MAANDAG waren we bij de dierenarts om Troela officieel te laten ontwormen (met mijn eigen Milbemax pillen). Moet voor Noorwegen vanwege een of andere, ook voor mensen, gevaarlijke worm die vooral door vossen worden overgebracht. De kosten vielen alles mee. NOK 250 en dat is ongeveer € 25,00.

DINSDAG door Zweden met de vele bossen waar we doorheen rijden. We zien weer veel bomen?. Grote bomen, kleine bomen, dikke en dunne bomen. Loofbomen en dennenbomen. Net als 7 Jaar geleden.

Het is mooi weer en dat rijdt plezierig.

Vandaag hebben ze bij ons thuis in Waalwijk zogenaamde trasraam isolatie aangebracht. Om dat in goede banen te leiden, heeft een vriendin van me toezicht gehouden. Er moest iemand thuis zijn.

We zijn benieuwd hoe het er uit ziet. Als we weer thuis zijn, zullen we het zien

WOENSDAG, vlak voor de Noorse grens werden we aangehouden en door de douane gecontroleerd. Met name ging het om Troela. Haar paspoort was OK en ook haar plekje achter in de auto. We kregen een compliment. Er werd verder geen aandacht aan enige andere contrabande besteed. We hebben zeker betrouwbare gezichten en ook het in orde zijn van de formaliteiten rond de hond, gaf natuurlijk ook een goede indruk. Dus wij verder richting Oslo. Eerst nog overnacht bij een plekje van Nortrip in RÃ¥de. Helaas waren de mensen niet thuis, maar ik had ze al gemaild dat we wilden komen en dat was OK. Lekker rustig plekje weer.

Daarna op weg naar Oslo en arriveerden we op de camping rond 13:00 uur. In een flink onweer!!! Het goot zowat emmers water die er uit de lucht vielen!! Het duurde niet lang, maar we werden wel zeiknat! Troela is dan heel bang, maar daar moest ze toch even doorheen. Gelukkig heeft een hond geen tijdsbesef en ze was weer happy toen we de caravan gingen opzetten. Dat gaf weer afleiding.

Nadat alles opgezet was, gingen we een wandeling maken door het beeldenpark wat aan de camping grenst. Mooie stukken. Een ervan integreerde me enorm. Een gezicht uitgehouwen uit een stuk marmer. Op een afstandje was het alsof het gezicht eruit kwam, maar als je dichterbij kwam zag je (met moeite!) dat het juist hol uitgehouwen was. Ik heb geprobeerd er foto’s van te maken, maar of ze gelukt zijn, weet ik niet zo zeker. Als je heel erg inzoomt kun je het misschien zien.

We horen dat het in Nederland erg warm is, en dan zijn wij toch wel heel gelukkig met onze 18 tot 22 graden. De caravan is lekker warm 's avonds en 's nachts!

De camping ligt op een berg, de Ekeberg, en als je naar het noorden kijkt zie je Oslo beneden liggen. Een prachtig uitzicht.

Het werd dus weer droog en de zon ging zelfs weer schijnen. We hebben de bbq aangemaakt en een flink stuk spare ribs erop gebraden. Veel te veel voor 1 maaltijd, dus de rest voor de volgende dag warm gemaakt.

Donderdag zijn we met het openbaar vervoer naar Oslo ingegaan. Het was fris maar lekker weer voor ons als toeristen. We zijn naar de Culina Butik (een keukenwinkel) op zoek gegaan om een bepaalde waterkan te gaan kopen. Maar die was helaas uitverkocht.

De Oslo Kathedraal bezocht en het viel ons op dat die erg klein is. Wel twee orgels erin! Verder aan de wandel en op een gegeven moment (ik was erg moe) zijn we op de Hopon-Hopoff bus gestapt en ons lekker door de stad laten vervoeren. Dan zie je toch dingen die je anders nooit gezien zou hebben.

In de haven zagen we een cruise schip van enorme grootte. Er kunnen ruim 5000 passagiers op met een bemanning van ruim 1600.

Aan het einde van de tour van ruim een uur hebben we nog een bakske koffie gedronken op een gezellig plein waar veel volk was. Het was er druk. Daarna terug naar de bus die ons weer naar de camping bracht. Zo’n busritje is ook niet duur. Omdat we 67+ zijn, hoefden we maar NOK 20 pp te betalen en dat is ongeveer € 2,00.

Toch maar even een dutje gedaan en daarna de rest van de spare ribs gegeten met een maiskolf.

Het dreigde te gaan regenen, maar behalve een paar druppels is het droog gebleven. Wel fris nu ’s avonds.

De zon gaat hier pas om 22:30 onder en om 03:30 weer op. Gelukkig hebben de we caravan goed verduisterd.

Nu nog de foto’s uploaden maar dat doe ik later.

VRIJDAG:

Toch nog even een dagje eraan vastplakken.

Nadat we toch wel wat moe waren van gisteren zijn we lekker ‘thuis’ gebleven. Eerst heeft Jan de elektrische installatie nog eens nagekeken en gerepareerd. Ook lekker in het zonnetje zitten lezen en koffie drinken. Daarna is Jan met Troela een eind gaan wandelen. Toch verder dan hij gedacht had. Het ging behoorlijk stijl naar beneden maar ze moesten ook weer terug. Even een kop koffie daar onder gedronken en Troela kreeg een bakje water waar ze gretig uit slurpte. Niet écht iets voor haar want gedurende de dag drinkt ze maar heel weinig. Altijd zo geweest. Maar die wandeltocht hakte er toch best in. Na een anderhalf uur waren ze weer terug op honk. Ondertussen heb ik wat zitten lezen, appen en geprobeerd een dutje te doen. Niet dus, maar wel gerust.

Het zonnetje bleef schijnen en op een gegeven moment begon die zelfs een beetje te prikken. We hadden een blauwe lucht, maar ‘slechts’ 19 à 20 graden. Heerlijk weer!!!

Vanavond thuis gegeten. Was eenvoudig maar toch weer lekker. Kikkererwten met ieder anderhalve gekookte aardappel en een omelet. Niet te versmaden! Morgen gaan we weer boodschappen doen.

De afwas is weer gedaan. De caravan redelijk opgeruimd want morgen vertrekken we weer. Waarheen??? Dat weten we nog niet precies. Maar het zal ergens voorbij Oslo zijn langs de treinreis die we in april gemaakt hebben. In elk geval richting het westen richting Gol en Geilo. De bergen in. We zien wel.

Balt

Blijf genieten

Joke van Kampen

Vandaag gezellig jullie reisverslag zitten lezen, ben benieuwd waar jullie dan zijn. Het zal er in ieder geval niet zo warm zijn. Dinsdag wordt het hier 36 graden. Nog heel veel plezier jullie met z'n drietjes.

Cor

Heerlijk zo een beetje rondkijken overal... alles mag-niets moet - idee. Geniet er van!

Tiela

Ziet er uit als een lekkere rustige vakantie. Hou vol en geniet

Dees

Klinkt écht als vakantie! Lekker aan het genieten!

Johan en Lia

Jan en Fini

Nog veel plezier ,geniet ervan

Peter

Ik had jou verhaal nog niet gelezen en ik kwam het weer tegen dus eerst lezen en dadelijk ff de foto’s bekijken.

Vera

Hoi Fini en Jan,
Heb net alles bekeken en gelezen. Jullie hebben het maar goed in Noorwegen. Vanmorgen om 7.30 uur in de kas al water gegeven. Het is nu op dit moment 35 graden. Het zal nog wel warmer worden. Zondagavond was in voor het laatst op de tuin en ik dacht morgenvroeg zonder water ( in de kas) is ook geen pretje. Ik wens jullie nog heel veel reisplezier en geniet ervan. Groetjes Vera